[DIY] Schrijf je eigen AH-advertentie in slechts 6 stappen

Write it yourself: een minicursus wervend schrijven

DIY is hip, hot en happening. Daarom deze week: write it yourself – een minicursus wervend schrijven. Schrijf je eigen Albert Heijnadvertentie in 6 stappen: kijk de tips en trucs af uit de Allerhande, hamster wat taalfouten en zet de puntjes op de i met de AH-bonustip. Verkoop gegarandeerd!

Allerhande 1

Stap 1 Lekker lui lezen

Faciliteer de luie lezer. Maak een top 2 of 3 van de belangrijkste kenmerken van je product en gebruik die in je kop, slogan en eerste zin. Haakt de lezer daarna af, dan heeft hij in ieder geval de kern van het aanbod meegekregen.

Voorbeelden uit de Allerhande:

  • Duurzaam gevangen haring. Kenmerken: Hollands, haring, verantwoord
  • Kop: ‘Hollandse nieuwe die je kunt blijven eten.’
  • Slogan: ‘Makkelijk kiezen voor verantwoord. Gewoon bij Albert Heijn.’
  • Eerste zin: ‘Nederlanders zijn dol op haring.’
  • Verse pasta. Kenmerken: vers, pasta, Italiaans
  • Kop: ‘Verse pasta. En daarmee basta.’
  • Slogan: ‘Heerlijke verse pasta. Gewoon bij Albert Heijn.’
  • Eerste zin: ‘Pasta fresca, oftewel verse pasta.’
  • Wilde spinazie. Kenmerken: vers, wild, spinazie, makkelijk om te wokken
  • Kop: ‘Onze wilde spinazie gedraagt zich voorbeeldig in de wok.’
  • Slogan: ‘Verse wilde spinazie. Gewoon bij Albert Heijn.’
  • Eerste zin: ‘Wilde spinazie wordt als volgroeid blad geoogst.’

Laten we dat principe nu eens toepassen op een willekeurig product. Een schaar bijvoorbeeld.

  • Keukenschaar: schaar, voordelig geprijsd, handige keukenhulp
  •  Kop: ‘Geknipt voor de keuken.’
  • Slogan: ‘Scherp geprijsde keukenhulpjes. Gewoon bij Albert Heijn.’
  • Eerste zin: ‘Een goede schaar is onmisbaar in iedere keuken.’

AH scan 1

Stap 2 Jongleer met woorden

Tweederde van de Allerhande-advertentiekoppen bevat een woordspeling. Slim, want daarmee trek je de aandacht. Dat kun jij ook: goochel, jongleer en knutsel net zolang met je kernwoorden van stap 1, totdat je een aansprekende woordspeling als kop hebt gevonden.

Voorbeelden uit de Allerhande:

  • ‘Onze wilde spinazie gedraagt zich voorbeeldig in de wok.’ à woordspel met de de betekenis van tegenstelling ‘wild zijn’ en de tegenstelling daarvan met ‘zich voorbeeldig gedragen’ (wilde spinazie)
  • ‘Onze scharrel beefburger heeft nu ook de Oosterse smaak te pakken.’ à woordspel met ‘smaken naar’ en ‘de smaak te pakken hebben’ (scharrelbeefburger)
  • ‘Als het om kwaliteit gaat, kennen onze slagers geen grenzen’ à woordspel met de betekenis van ‘geen grenzen kennen’ (biefstuk en filetlapje)

Toegepast op de kop voor de advertentie voor onze eigen schaar:

  • ‘Geknipt voor ieder huishouden.’ Of ‘Vlijmscherpe prijzen.’

AH scan 2

Stap 3 Kort, korter, kortst. Gewoon bij Albert Heijn

Een Allerhande-advertentie bevat vijf of zes zinnen. Die zinnen bevatten gemiddeld 10,5 woorden. De kortste zin is vier woorden (‘’), de langste zin zeventien (‘’). Buiten wervend taalgebruik zijn zinnen meestal zo rond de 20-25 woorden. De Allerhande-zinnen zijn dus kort, korter, kortst.

Hoe doe je dat zelf? Copywriter en expert wervend formuleren Mark van Bogaert:

  • “Staan er veel komma’s in uw tekst? Dat is een signaal dat zinnen te lang worden. Kijk eens welke komma’s u net zo goed kunt vervangen door een punt. Om van een lange, twee of meer korte zinnen te maken.”
  • “Beperk u tot één idee per zin. Dus tot één vervoegd werkwoord per zin. Daar wordt uw zin – zonder bijzinnen – vanzelf korter van.”
  • “Zorg ook voor afwisseling tussen korte en lange zinnen. Begin uw tekst eerder met een heel korte zin: dan begint de lezer er gemakkelijker aan (opnieuw: faciliteer de luie lezer, trek hem de tekst in, MP).”
  • Maak gebruik van elliptische zinnen (zie stap 4)

Voor onze eigen schaar:

  • Lange zinnen: ‘Voor veel taken in de keuken is een schaar een goed alternatief voor het mes, want deze keukenhulp is gemakkelijk in gebruik en zeker zo veilig. Denk maar aan taken als het versnipperen van kruiden, zoals verse tijm en heerlijk geurende rozemarijn, het onttoppen van artisjokken of het versnijden van stukjes kip.’ (26 + 26)
  • Korte zinnen: ‘Een schaar is in de keuken een goed alternatief voor het mes. Want de schaar is makkelijk in gebruik en zeker zo veilig. Denk maar eens aan het versnipperen van kruiden, zoals verse tijm en heerlijk geurende rozemarijn. Of aan het onttoppen van artisjokken. Of het versnijden van stukjes kip.’ (12 + 11 + 15 + 6 + 6)

AH scan 3

Stap 4 Geen vierkante, geen ronde, maar een elliptische zin

Een watte? Een elliptische zin. Dat is een zin die essentiële onderdelen (zoals een werkwoord, of een onderwerp) mist. Alle koppen in de krant zijn bijvoorbeeld elliptische zinnen: iedere vorm van ruis (zoals lidwoorden) is weggelaten.

Voorbeelden uit de Allerhande-advertenties:

  • ‘Heel lekker als tussendoortje of als bijgerecht bij uw diner.’ (rauwkost compleet)
  • ‘Altijd met de vertrouwde smaak.’ (Perla koffie)
  • ‘Met haring van AH puur&eerlijk duurzame vangst.’ (haring)
  • ‘Pasta fresca, oftewel verse pasta.’ (tagliatelle all uovo)

Voorbeelden van onze eigen schaar heb je al gezien: als het goed is herken je ze nu in eerder gegeven voorbeelden… Als je zelf elliptische zinnen wilt bouwen, kun je beginnen met een volledige zin en daaruit steeds meer woorden weglaten, tot je alleen de kern overhoudt. Mik op zinnen van vijf woorden.

Stap 5 Mix je eigen cocktail…

… en begin je zin eens niet op de standaardmanier, maar met een voegwoord (en/of/maar/want/dus). Dat mag in het echte leven niet (voegwoorden zijn er om twee zinnen aan elkaar te voegen, dus je vindt ze niet aan het begin van een zin), maar bij wervend schrijven (eigenlijk: spreektaal op papier) heb je veel meer speelruimte.

Voorbeelden uit de Allerhande:

  • ‘Dus perfect om mee te wokken.’ (wilde spinazie)
  • ‘En dat proef je.’ (wilde spinazie)
  • ‘En dat betekent lekker vers en gegarandeerde kwaliteit.’ (kabeljauwfilet)
  • ‘Maar wel zo handig, natuurlijk.’ (tomatensoep uit blik)

Van onze eigen schaar heb je onder stap 3 al twee voorbeelden gezien:

  • ‘Want de schaar is makkelijk in gebruik en zeker zo veilig.’
  •  ‘Of aan het onttoppen van artisjokken. Of het versnijden van stukjes kip.’

hamster

Stap 6 Hamstereeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen!

Verzamel zoveel mogelijk positieve bijvoeglijke naamwoorden. Kies voor woorden die de kenmerken van jouw product extra naar voren brengen en die in hetzelfde taalregister vallen. Mik die vervolgens in je zin om je zelfstandige naamwoorden mee aan te kleden et voilà – een wervende zin.

Voorbeelden uit de Allerhande:

  • ‘volle smaak’ / ‘handig’ / ‘bliksemsnel’ (tomatensoep uit blik)
  • ‘pesto fantastico’ / ‘Autentico Italiano’ / ‘Italiaanse keuken’ / ‘authentieke ingredienten’ (pesto)
  • ‘lekker vers’ / ‘verrassend lekker’ / ‘juiste balans’ / ‘heerlijke natuurlijke dressings’ / ‘allerlekkerst’ (maaltijdsalades)

In de BONUS

 In de langloopbonus heeft AH… de taalfout. Geen grote fouten, maar vooral slordig omspringen met taal. Vijf van de zestien Allerhande-advertenties bevatten een taalfout. Spaar ze allemaal!

  • ‘Er zitten vijf soorten groenten in. Gesneden en gewassen in ijswater, zodat ze (‘ze’ verwijst naar ‘groenten’, MP) lekker vers en knapperig blijven. En dat voor een prijs waar u het (‘het’ verwijst nog steeds naar groenten, zou dus ‘ze’ moeten zijn, MP) zelf niet voor kunt snijden.’ (Italiaanse roerbakmix)
  • ‘En omdat de spinazie direct van het land wordt ingevroren, smaakt deze net zo lekker als vers.’ (verkeerde zinsafbreking. In gedachten kun je aanvullen: ‘…smaakt deze net zo lekker als verse spinazie’. Het zou dus ‘verse’ moeten zijn, MP) (wilde spinazie)
  • ‘Onze puur&eerlijk kabeljauwfilet is niet alleen heel erg lekker, maar ook nog eens duurzaam gevangen. Het heeft daarmee het MSC-keurmerk.’ (‘het verwijst naar ‘kabeljauw’. Het is ‘de kabeljauw’, dus hier zou moeten staan ‘Deze heeft…’, MP) (kabeljauwfilet)
  • ‘Onze scharrel beefburger heeft nu ook de oosterse smaak te pakken.’ (‘scharrel’ spel je aan het zelfstandig naamwoord vast, zoals verderop in dezelfde advertentie gebeurt: ‘scharrelvlees’, MP) (scharrelbeefburger)
  • ‘U kunt zelf uw bonen malen of kiezen voor het gemak van een snelfilterkoffie. Altijd met de vertrouwde smaak en het is nog voordelig ook.’ (Het eerste deel van zin 2 vraagt van de lezer om in gedachten aan te vullen ‘koffie met altijd…’. Het woordje ‘het’ van het tweede deel van zin 2 slaat daardoor ook in eerste instantie terug op ‘koffie’ en daarnaar kun je niet verwijzen met ‘het’. Je zou de zin om kunnen bouwen naar ‘Altijd met de vetrouwde smaak en nog voordelig ook’, MP) (Perla koffie)

En dan nu… Write it yourself!

 Probeer het zelf eens: kies een product (zonnebril, theedoek, doosje paperclips, ijsbergsla, je kleine broertje, de kat van de overburen), volg de zes stappen en schrijf je eigen AH-advertentie. Write it yourself. Gewoon bij Albert Heijn.

Literatuur:

  • Geraadpleegde Allerhandes: 07-2012, 02-2013, 05-2013, 06-2013, 08-2013
  • Mark van Bogaert: ‘Met woorden verleiden, Schrijftips voor uw mailings, presentaties & andere wervende teksten.’ LANNOO 2010
  • Peter Burger en Jaap de Jong: ‘Handboek stijl, Adviezen voor aantrekkelijk schrijven.’ NOORDHOFF UITGEVERS 2009

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *