Ben gewoon fucking 1 minuut voor de wekker wakker geworden #likeaboss

Vijf wondere wetenswaardigheden over bytes-schrijven

Ik word oud. Ik ben 34 en na mij zagen al twee nieuwe generaties het levenslicht – eerst Generatie X en daarna een generatie die al zoveel namen heeft gehad, dat zij in een continue identiteitscrisis moet verkeren: Generatie Y, Generatie Z, Generatie Einstein, de Millennials, de strawberry generation, de prestatiegeneratie, de portfoliogeneratie…

Als je werkzaam bent in de communicatie, is oud worden gevaarlijk. Nieuwe communicatiemiddelen poppen als serpentines uit hun kokers en voor je het weet, loop je hopeloos achter. Om ‘bij te blijven’ blog ik (te weinig), twitter ik (te weinig) en houd ik lezingen en workshops op mijn vakgebied bij (genoeg, gelukkig).

19 maart was ik op Universiteit Leiden bij de Studium Generale-lezing van Tom van Hout, universitair docent Journalistiek en nieuwe media (Universiteit Leiden) en docent Professionele communicatie (Universiteit Antwerpen). Hij sprak over de informalisering van taal onder invloed van social media.

Vijf wondere wetenswaardigheden over bytes-schrijven uit de SG-lezing van Van Hout

  1. De Millennials, geboren tussen grofweg 1982 en 2004, besteden achttien (!) uur per dag aan mediagebruik. Dat mediagebruik varieert van tv-kijken, internetten en sms’en tot (online)videospelletjes spelen en het bijhouden van social media. Die uren overlappen elkaar wel: Millennials kijken tv met de laptop op schoot en de telefoon in hun hand. Dat blijkt uit gegevens van Crowdtrap, Ipsos MediaCT en Statista.
  2. De opmars van sociale media – en dan vooral sociale netwerken als Facebook en social streams als Twitter – veroorzaakt drie belangrijke bewegingen die gelijk opgaan.

Een: meer mensen schrijven. Jong, oud, ongeschoold, hoogopgeleid, uit Nederland,
Argentinië, Peru, Australië, het maakt niet uit. Vandaag de dag schrijven meer
mensen dan ooit tevoren.

Twee: mensen schrijven méér. Je stuurt snel een mailtje naar je docent in de trein op
weg naar college. Je typt op je werk een korte reactie op een opmerkelijke uitspraak
van Geert Wilders. Je twittert een foto van je broodje kapsalon tijdens het uitgaan,
voorzien van commentaar. Hoewel we in een tijdperk leven waarin mondelinge
communicatie domineert, schrijven we meer dan ooit.

Drie: wat we schrijven komt terecht in een eeuwigdurende berichtenpool op blogs,
fora, nieuwssites en sociale media. Wat we schrijven wordt dus steeds herhaald en
verdwijnt niet meer zomaar.

3. Lady Gaga heeft 41 miljoen volgers op Twitter en volgt zelf 135.000 mensen. Hoe het is om de tweets van zoveel mensen te volgen? Van Hout: ‘Ik druk me nu voorzichtig uit, maar diarree komt in de buurt.’ Hoe kun je je nog onderscheiden in die eindeloze tsunami van content op social media?

Volgens Van Hout is dat waar het in life casting op Twitter om draait: het claimen van authenticiteit. Een goed voorbeeld daarvan is #likeaboss. Uit een analyse van Van Hout op basis van 100.000 tweets met deze hashtag, blijkt dat in de slag om authenticiteit drie zaken centraal staan.

Een: Twitterberichten zijn interpersoonlijk

tweet interpersoonlijkTwee: Twitterberichten laten spontaniteit zien

tweet spontaanDrie: Twitterberichten zijn gericht op interactie, op het uitlokken van een dialoog

tweet interactie4. Twitter is, net als andere sociale media, een vorm van praten met papier ertussen. Twittertaal houdt zich niet aan schrijfregels of aan de wetten van de logica: het taalgebruik bestaat uit losse woorden, onaffe zinnen, flarden van onderwerpen, zinnen zonder duidelijk begin of eind en op het oog onsamenhangende kreten. Veel meer nog dan in andere media, waar deze beweging al vanaf de jaren vijftig en zestig zichtbaar is, informaliseert taal op social media. Je noemt dat vernacular writing.

TweetAnatomy5. Sociale media als Facebook en Twitter worden door meer dan 1/7 van de wereldbevolking regelmatig gebruikt. Hierdoor is het mogelijk om op basis van deze media grootschalig onderzoek te verrichten. Zo is in het verleden onderzoek gedaan naar de samenhang tussen humeur en seizoen en zijn sociale media gebruikt om voorspellingen te doen voor de beurs.

Een nieuw, recent uitgekomen onderzoek op basis van sociale media is dat van Plos One, een internationaal, peer-reviewed, open-access onlinetijdschrift. Plos One analyseerde 700 miljoen woorden, zinnen and topics afkomstig van Facebookberichten. Deze berichten waren afkomstig van 75.000 vrijwilligers bij wie ook een persoonlijkheidsonderzoekje werd afgenomen. De onderzoekers vonden in de Facebookteksten onder meer opvallende verschillen in taalgebruik tussen mannen en vrouwen, tussen mensen van verschillende leeftijden en tussen verschillende karakters. Kijk hier voor het volledige artikel (en een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten).

PS Spontaniteit op Twitter kan ook te ver gaan: spontane tweets kunnen leiden tot ontslag

PS2 Zelf ontdekken of jouw schrijfstijl digiproof is? 2 april verzorg ik de workshop Praten met papier ertussen voor het LAK in Leiden.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *